Nu har det skett en del sedan sista uppdateringen – här kommer en genomgång av hur det har gått hittills.
Till att börja med så använde jag planteringsjord från Jem och Fix. Den ska vara mineralgödslad vilket minskar risken för pyralidskador. Dessutom var den bra prissatt, så hittils kan jag bara rekommendera den. Det var den här jorden jag köpte:
↗ Plantjord 40L – Rölunda på Jem & Fix
Vissa sorter blev mer rangliga, och det beror nog helt enkelt på att jag var några timmar sen med att sätta på växtlampan för de första sorterna som grodde. De övriga sorterna hade växtlampa på från första början och då blev de inte rangliga. Jaune de Flamme grodde först och den är också mest ranglig. Plantorna stod dessutom i rumstemperatur så ifall växterna har bra ljus verkar temperaturen inte spela så stor roll. Vad jag sedan gjorde var att plantera ned plantorna så djupt som möjligt för minska på rangligheten och ge dem ett bättre rotsystem.

Sedan dess har de fått växa under växtlampa och nu börjar de bli riktigt stora. Tycker ni att de ser normala ut? Är de för höga? Jag undrar också om det är dags att plantera om dem igen – har de växt ur sin kruka tror ni?

🌱 Outdoor Girl & Hildegard af Bingen – de sena groddarna
Det ska nämnas att Outdoor Girl och Hildegard af Bingen tog mycket längre tid att gro än de övriga sorterna. Jag trodde faktiskt att det inte skulle bli något av dem. Fröna till Outdoor Girl var från 2021, vilket kan ha påverkat groenergien – men till slut tittade även den upp ur jorden.
De har dessutom annorlunda blad jämfört med de övriga sorterna – potatisblad, om jag inte misstar mig. Väldigt häftigt att se skillnaden i bladform direkt från groddstadiet!

Kommentarer
Dela dina tankar eller ställ en fråga